Ahad, 14 Ogos 2011

DaG DiG DuG

Assalam ...

Wah ... kenapa dag dig dug entri kali ni? mesti korang tertanya-tanya ... ke tak de siapa yang tanye ... tak tanyer tak pe ... ada aku kisah ... hahahaha ... gurau jek .. jangan ada sensitif bulan2 puasa ni ok ... ceria-ceria selalu ... ahaksss ...

well ... kenapa dag dig dug .. ini bukan tajuk lagu si haiza tu yer ... tapi ini adalah degupan jantung yang terlalu rindu nak balik malaysia bagi meraikan sambutan berpuasa dan berhari raya bersama keluarga ... korang rindu tak? soalan ni untuk yang merantau tak kira di malaysia atau pun di luar negara ... bagi aku ... yup ... aku rindu nak merasakan semua ni ... rasanyer entri rindu aku yang lalu tu dah pernah ungkapkan semua ni kan ... tapi tak dulik ... nak buat jugak entri ni ... hua hua hua ... wakakaka

masuk harini tinggal lagi 8 hari je lagi untuk aku menjejakkan kaki aku ke bumi tanah air dan tanah tumpah darah ku Malaysia (patriotik sikit sebab nak menyambut hari kemerdekaan sekali kan) ... so rasa dag dig dug tu terlalu kuat ... betapa aku betul2 rasa hari raya tahun ini bermakna sangat - sangat ... tak tau la pulak kali ni dirumah aku tu, abang kakak aku akan balik berapa ramai kan ... apa pun kalo ramai yang balik ... pasti meriah curry rumah aku kat kampung ... mau nyer tak ... ramai tu ... bertambah dengan anak sedara cucu sedara dan cicit sedara segala ... fuh ... riuh rendah rumah ... yang penting tak roboh rumah sudah ... wakakaka ...

so ... untuk teman-teman semua ... ini lah sebenarnya hikmah berpuasa dan berhari raya ... terlalu banyak anugerah yang akan kita dapat sewaktu raya nanti ... tak semestinya duit raya jek ye anugerah yang dimaksudkan ... terlalu luas lagi ... so celebrate le raya ni bersama-sama dengan lagu ni ---> anugerah aidilfitri ...


video

Isnin, 8 Ogos 2011

LaGu RaYa

Assalam ...

Apa khabar kawan-kawan ... camne kehidupan saat berpuasa? .. hope everything's ok ... kalau tak ok ... kena ok, ok kan jugak ... tu kan ibadah yang hanya sekali setahun ... kecuali yang bersebab la kan ... tapi bersebab pun tetap kena ganti ... jangan buat-buat lupa pulak ... nanti sendiri yang rugi ... hahahaha ...

Ok la .. ni bukan nak cerita pasal ibadah puasa ... ni nak cerita pasal lagu raya ... wah ... nostalgia sangat kan bulan-bulan puasa ni dengar lagu raya ... well ... sebenarnya banyak favourite song aku kalo bertemakan lagu raya ni ... tapi nak ingat semuanyer ... dah lupa la ... tapi kalau nyanyi tu ... ingat sikit2 je la lirik nyer ... yang lain tambah lirik sendiri ... wakakaka

so lepas 9 hari puasa dah boleh ke dengar lagu raya? actually kalo radio di malaysia mesti tunggu lepas 15 hari berpuasa ... tapi tak tau la sekarang ... actually bagi aku tak kisah pun cuma kalau terlalu awal tu ... reaksi orang-orang sekitar macam yang di Malaysia tu macam ... eh eh .. kan baru sehari dua puasa kan dah buka lagu raya ... apa kes??? tapi kalau bagi perantau macam aku dan kawan-kawan aku yang lain ... bila dengar lagu raya ni ... hati sayu beb ... ye la ... dah la jauh dari family ... makanan bukan mudah nak dapat ... pastu kalau nak kena masak sendiri bagai ... pastu tengah2 masak di dapur pasang lagu raya ... wah ... harus wooo hati kama seketika ... ahaksss ... apa pun sebenarnya terserah pada diri masing-masing ...

Bagi aku ... lagu raya ni bagaikan penghibur kita ... mengingatkan kita masa zaman kanak-kanak sewaktu beraya (depend pada lagu la kan) ... dan juga sebuah memori indah yang diselangselikan dengan lagu latar ... ahaksss ... tu pada pandangan aku yer ... kalo korang tak setuju ... sila duduk belakang pintu ... wakakaka ...

ok lah ... ni first lagu untuk korang ... pasni mungkin akan aku letak banyak lagi lagu-lagu raya sebelum hari raya ... so enjoy ... wakakaka

Ahad, 7 Ogos 2011

Outdoor activity at Sukabumi

Salam ...

apa kabar semua ... ni aku baru try tripadvisor ... benda ni diperkenalkan oleh Edwin pada aku ... so credit to Edwin ..

pada korang2 semua .. enjoy dan komen la ek ... aku nak feedback ... kot2 kalo positif ... aku buat lagi ... kalo tak ... aku simpan je la untuk diri aku sendiri ... wakakaka ...

apapun enjoy the slide ... wakakaka

Water Rafting at Citatih White Water, Sukabumi Slideshow: A.J.’s trip from Jakarta, Java, Indonesia to Sukabumi was created by TripAdvisor. See another Sukabumi slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.

KeRiNDuaN ...


Salam ...

Wah ... Tajuk tak ingat-ingat kan ... kerinduan tu ... well ... kalo korang nak tau ... tu bukan kerinduan kepada orang semata-mata yer ... walaupun ada juga insan yang aku rindu ... siapa tu ... hehehehe ... biarlah rahsia ... wakakaka

Okey ... sebenarnya skrg ni aku merindukan makanan-makanan berbuka di pasar ramadhan ... percaya tak? tapi tu la hakikatnya ... aku rindukan nak rasa kemeriahan pasar ramadhan ... selain itu ... of course la aku rindukan nak makan bersama keluarga aku di kampung dan berbuka bersama-sama kawan-kawan di Malaysia ... aku rindukan semuanya berkaitan puasa di Malaysia ... betapa indahnya rasa semua tu ... aku rasa semua kawan2 aku yang duduk di perantauan memang akan merasakan saat-saat begitu ... kalo ada yang tak rasa tu ... okey ... tu salah aku ... wakakaka ...

namun apa pun ... sekarang ni aku tak sabar nak tunggu masa untuk aku balik raya ... sebab aku akan balik lebih awal ... supaya dapat rasa suasana nak berbuka puasa tu ... dan juga suasana pasar ramadhan ... wow .. miss that moment so muchy2 ... wakakaka ...

okey la ... tak leh citer lama-lama pasal kerinduan aku ni ... kang tetiba mood giler aku datang ... esok gak aku balik malaysia ... lagi payah ... wakakaka ...

so ... pada semua ... selamat berbuka puasa ... selamat ber pasar ramadhan ... korang hayati suasana tu sebab kemeriahan tu hanya ada di Malaysia ... aku rasa ... sebab walaupun kat sini ada ... aku tak rasa kemeriahan tu ... so tak dapek den nak nolong doh ... wakakaka ...

jadi ... let's enjoy .... wakakaka


Khamis, 4 Ogos 2011

33 Berkat-Berkat Puasa Ramadhan (Manfaat)

33 Berkat-Berkat Puasa Ramadhan (Manfaat) - Di'copy' dari Qul - the library for all you needs
--------------------------------------------------------------------------------------------------


Manfaat dari bulan Ramadhan puasa terlalu banyak untuk dihitung. IJika seseorang mengenali mereka dan menyadari pentingnya mereka, ia ingin memiliki bulan Ramadhan menjadi sepanjang tahun.

Berkat ini diberikan oleh Allah kepada umat Islam berpuasa, yang untuk berpuasa dengan iman penuh dan harapan.

Berkat-berkat dan manfaat dari bulan puasa di bulan Ramadhan telah dikelompokkan dan diringkas ke dalam kategori yang berbeda. Mereka diringkas di sini tanpa komentar. Harus diingat bahwa semua berkat ini diambil langsung dari Quran Suci dan Hadits.

Berikut ini adalah daftar parsial untuk berkat-berkat dan manfaat dari bulan puasa selama Ramadhan:

01. Taqwa:

  1. Takut Allah (SWT)
  2. Berlatih Wahyu Allah (SWT)
  3. Menerima hal-hal kecil yang satu telah mencapai
  4. Mempersiapkan keberangkatan dari dunia ini ke akhirat
  5. Disiplin diri
  6. Kontrol diri
  7. Pengekangan diri
  8. Diri-pendidikan
  9. Evaluasi Diri

Dengan menerima kriteria ini dan dengan berlatih mereka, Islam akan mencapai konsep Taqwa dalam hidupnya pribadi dan publik.

02. Perlindungan:

  1. Menghindari Immorality
  2. Menghindari kemarahan / protes / keributan
  3. Menghindari kebodohan
  4. Menghindari semua makruh / mashbooh / haram

Dengan mencapai tujuan-perilaku yang baik, seorang Muslim akan keluar dari puasa manusia yang lebih baik berada di masyarakat.

03. Wahyu dari Al Quran: Al-Qur'an diturunkan selama bulan Ramadhan. Al-Qur'an dimaksudkan untuk:

  1. Sebuah Panduan untuk umat manusia
  2. Sebuah Manifestasi hak dari salah
  3. Sebuah Penjumlahan dan puncak dari semua wahyu sebelumnya
  4. Sebuah Kesenangan-orang yang beriman
  5. Penyembuh
  6. Rahmat

04. Pintu surga terbuka

05. Pintu neraka ditutup

06. Setan-setan dirantai

07. Puasa dengan Iman (iman) dan harapan: tipe seperti niat menyebabkan pengampunan oleh Allah (SWT) untuk dosa-dosa individu.

08. Ada di dalam surga pintu bernama Al-Rayyan. Ini adalah untuk umat Islam berpuasa. Hanya mereka yang berpuasa bulan Ramadhan adalah orang-orang untuk menikmati kebahagiaan surga di dalam daerah itu.

09. Bergembira: Ada dua jenis bersukacita bagi Muslim yang cepat. These are: Ini adalah:

  1. Ketika berbuka puasa
  2. Ketika bertemu Allah (SWT) pada hari kiamat

10. Bau Mulut: Bau mulut Muslim berpuasa akan lebih baik daripada bau kesturi selama hari kiamat

11. Senang Kabar-: Ini kabar gembira-yang diberikan kepada simpatisan baik sementara sakit simpatisan harus dihentikan selama puasa.

12. Ramadhan-ke-Ramadhan: Barangsiapa berpuasa dua bulan berturut-turut Ramadhan dengan niat baik akan menerima pengampunan untuk kesalahan yang dilakukan sepanjang tahun.

13. Perkalian Hadiah: Melakukan yang baik = 10x, 70x, 700x atau lebih selama bulan Ramadhan.

14. Feeding Lainnya: Barangsiapa mengajak orang lain untuk berbuka, dan siapa pun yang mengurus, lapar yang membutuhkan, selama sepuluh hari terakhir Ramadhan akan menerima pahala sama dengan orang yang berpuasa (s).

15. Berkat Iftar: Dua diterima oleh ALLAH (SWT) pada saat berbuka.

16.Berkah Sahoor (Makan malam): ini waktu makan memberikan kesempatan untuk:

  1. Doa Malam
  2. Zikr, Ingatan, Kontemplasi
  3. Bacaan dari Al Quran
  4. Fajr Salat di Jamaat
  5. Dua Fajar

17. Doa Malam: Barangsiapa melakukan shalat malam dengan ketulusan dan niat baik akan menerima pengampunan kesalahan masa lalunya.

18. (Meminta Kasus Satu untuk Pengampunan): Barangsiapa puasa Ramadhan akan menerima pada hari Penghakiman Shafa'at dari:

  1. Ramadhan
  2. Al- Quran

19. sepuluh hari terakhir Ramadhan. Ketika seorang Muslim membuat jenis usaha, ia akan mendapatkan pahala, pengampunan, dan kelipatan dari berkat.

20. Itikaf (Retreat): Seorang Muslim yang melakukan Itikaf selama sepuluh hari terakhir Ramadhan akan mendapatkan:

  1. Berkat dan imbalan
  2. Ketenangan pikiran
  3. Kontemplasi dan evaluasi
  4. Lebih baik warga negara

21. Lailatul Qadr (Malam Kekuasaan): Siapa mengamati dengan ketulusan dan niat baik akan mendapatkan manfaat sebagai berikut:

  1. Pengampunan dari kesalahan
  2. Lebih baik dari 1.000 bulan
  3. Dua
  4. Zikir
  5. Doa
  6. Reading Holy Quran Membaca Holy Quran
  7. Rewards Hadiah
  8. Blessings Berkat
  9. Better human being Baik manusia

22. Kedermawanan: Kebaikan, perhotelan, kunjungan, dll Semua ini dan banyak di antara manfaat dari Ramadhan.

23. Zakat al-Fitrah (Amal di Hari Idul Fitri): Manfaat membayar seperti amal kepada yang membutuhkan yang luar biasa, di antaranya adalah sebagai berikut:

  1. Kemurnian
  2. Makan orang miskin
  3. Berbagi kebahagiaan
  4. Meningkatkan hubungan manusia
  5. Meningkatkan masyarakat

24. Manfaat membayar shadaqah banyak. Ini adalah diringkas sebagai berikut:

  1. Kemurnian
  2. Berkembang kekayaan
  3. Meningkatkan perekonomian
  4. Sirkulasi kekayaan
  5. Penghapusan inflasi
  6. Penghapusan kemiskinan

25.Puasa dan Kesehatan: Dengan berpuasa, orang akan mendapatkan manfaat sebagai berikut:

  1. Pemurnian tubuh dari racun
  2. Mengurangi berat badan
  3. Kemurnian dari otak
  4. Peremajaan tubuh
  5. Hidup dengan kebahagiaan
  6. Tampak lebih muda

26. Perubahan Gaya Hidup: Dengan hidup gaya hidup yang berbeda, orang akan menyingkirkan monoton kehidupan dan karenanya menikmati rentang hidupnya.

27. Berbagi: Dari lapar, haus dan ritual dengan orang lain dalam masyarakat.

28. Idul Fitri (Pesta): Berbagi kebahagiaan dan kunjungan satu sama lain sebagai anggota masyarakat.

29. Kuburan Visitasi: Satu akan mendapatkan manfaat berikut dengan mengunjungi kuburan.

  1. Dua untuk almarhum
  2. Mempersiapkan diri untuk keberangkatan dari dunia ini
  3. Merasa menghormati almarhum
  4. Membuat orang untuk menjadi rendah hati dalam hidupnya

30. Setiap napas dan bahkan tidur adalah ibadah dan diberikan.

31. Umrah di bulan Ramadhan: Mengunjungi Mekkah selama bulan puasa Ramadhan adalah:

  1. Sama dengan satu Haji (ziarah)
  2. Sama dengan satu haji dengan Nabi Muhammad (saw)

32. Keberhasilan Sejarah dan Kemenangan di bulan Ramadhan: Muslim sepanjang sejarah mereka menerima banyak manfaat di bulan Ramadhan bulan puasa, di antaranya adalah sebagai berikut:

  1. Pertempuran Badar
  2. Pertempuran Khandaq
  3. Pembukaan Makkah
  4. Pertempuran Tabuk
  5. Tariq Ibnu Ziyad dibuka Eropa
  6. Salahuddin membebaskan Yerusalem dari tentara salib
  7. Mesir dan Israel, 1973 - Mesir menendang Israel keluar dari Mesir di bulan Ramadhan bulan puasa, dll

33. Belajar pelajaran dari insiden sejarah yang terjadi selama Kudus Ramadhan bulan puasa, misalnya

  1. Hazrat Wafaat Khadijeh (as).
  2. Wiladat Imam Hassan bin Ali (as).
  3. Shahadat Imam Ali bin Abi Thalib (as).
  4. Youm-al-Quds.
So ... kawan-kawan ... renung-renungkan dan selamat beramal ... ;-)

Rabu, 3 Ogos 2011

SaLaM RaMaDHaN ...


Assalammualaikum ...

Wah .. Sementara bulan puasa ni ... sopan sungguh aku ... well ... first of all ... nak mintak maaf banyak2 pada semua sebab lama dah tak update ... sebabnya bukan disengajakan ok ... sebab-sebabnya adalah aku sibuk dengan ASEAN Minister Meeting kat Bali ... Well ... Bali - My Dream ... bagi yang tahu la ... bagi yang tak tahu ... abaikan saja ... tak de kena mengena dalam peperiksaan dan hidup korang kot ... hahahaha ... jangan mare ... bulan puasa ni ... wakakaka

Oklah ... sori sebab lambat update ... dan lambat juga nak wish korang Salam Ramadhan ... sebabnya dah 4 hari baru aku nak ucap ... bukan apa ... keadaan tak mengizinkan ... dalam bulan puasa kali ini ... betul2 mencabar diri aku ... ye lah ... mana tak nyer ... dengan demam lagi ... dengan selsema lagi ... ditambah bila waktu berbuka ... lepas berbuka jek ... muntah ... lepas makan jek muntah ... so last2 ... lepas solat ... aku duk berkejar ke toilet je la ... larat tak larat jek waktu malam ... tapi alhamdulillah ... puasa aku tetap teruskan ... so korang2 pun doakan la agar puasa aku tahun ini lancar yer ... aku pun doakan korang juga ...

So sempena bulan ramadhan ni ... aku nak ajak korang bermuhasabah diri ... hahahaha ... pandai lah ... gurau jek ... sama-sama lah kita menjalani ibadah puasa dengan sempurna ... bagi yang bolong-bolong tu ... kalau bersebab ... tak pe ... yang penting jangan sampai memudaratkan diri ... sambil-sambil aku tuding kepala sendiri sebab degil tak nak buka puasa walaupun badan aku dah letih giler dan kosong sebab muntah-muntah malam tadi ... ibarat orang mengandung la pulak kan ... hahahahaha ... well ... insya'allah ...

So ... ini antara fadhilat puasa di bulan Ramadhan untuk renungan korang dan juga renungan aku sendiri k ... aku copy dari "dsarah.fotopages.com" sebab aku rasa bagus untuk kita sharing ... mintak izin yer tuan punyer 'dsarah.fotopages.com'...

Bersyukur kita ke hadrat Ilahi yang mempertemukan kita dengan bulan Ramadhan yang mulia. Tetamu Allah yang cuma datang setahun sekali. Ramadhan kali ini sebenarnya berbeza dengan Ramadhan yang lalu kerana usia kita semakin bertambah. Sebab itulah kita sepatutnya lebih merasai kehangatan Ramadhan kali ini dengan menambahkan amalan dan kebaikan berbanding dari Ramadhan sebelumnya.Ambillah peluang Ramadhan yang tiba pada tahun ini, kerana besar kemungkinan kita tidak akan menemuinya pada tahun hadapan.

"Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan pengharapan, akan diampunkan segala dosa-dosanya yang terdahulu." ( Riwayat al-Bukhari dan Muslim )

" Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda serupa dengannya hingga tujuh ratus kali ganda, Allah Azza Wajalla berkata: " Melainkan puasa, kerana ianya untuk-Ku dan Aku sendiri yang akan membalasnya, mereka meninggalkan syahwat dan makanannya kerana-Ku." Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan: kegembiraan berbuka puasa dan kegembiraan ketika menemui Tuhannya, dan bau busuk (dari mulut orang yang berpuasa) kerana berpuasa lebih wangi di sisi Allah S.W.T" ( Riwayat al-Bukhari dan Muslim )

Sedarkah kita menjalani ibadah puasa dapat melatih diri dan membentuk sifat-sifat terpuji. Antaranya:

* sifat ikhlas
Puasa merupakan ibadah yang paling hampir dengan makna keihklasan bagi seorang hamba. Ini kerana ibadat puasa merupakan rahsia antara hamba dan tuhannya. seorang yang berpuasa boleh berbuka tanpa diketahui oleh orang lain, tetapi kerana ketaqwaannya kepada Allah yang mengetahui zahir dan batinnya, dan kerana mengharapkan pahala dan redha Allah, ia tidak melakukannya. Itulah sebabnya ibadat ini lebih istimewa dari yang lain. sifat inilah yang paling berharga dalam kehidupan seorang muslim kerana amalan yang tidak disertai dengan keikhlasan tidak diterima oleh Allah dan tidak membuahkan hasil.

* Kekentalan jiwa
Puasa memaksa kita meninggalkan keinginan nafsu syahwat walaupun pada perkara yang telah dihalalkan kepada kita untuk melakukannya selain Ramadhan. Ini mendidik kita lebih tegas dan meninggalkan perkara yang sememangnya telah diharamkan oleh syariat di luar bulan Ramadhan.

* Sabar
Puasa melatih kita supaya dalam berhadapan dengan keinginan diri dan godaan luaran sepanjang Ramadhan. Sabar seperti ini amat perlu dalam berhadapan dengan segala kemungkinan dalam kehidupan.

* Memelihara fizikal
Puasa menyebabkan kita terpaksa memelihara perut, mata, telinga, lidah, tangan dan kaki dari perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa.

* Prihatin dan belas kasihan
Puasa melahirkan rasa prihatin dan belas kasihan kepada fakir miskin, lantaran itulah disyariatkan zakat fitrah pada bulan ini untuk menguatkan lagi perasaan tersebut. Perasaan ini adalah titik tolak kepada rasa tanggungjawab untuk melakukan pembaikan dalam masyarakat.

* Membuka hijab antara diri dengan Allah
Ibadat yang dilakukan dalam bulan Ramadhan berupaya membersihkan roh dan hati. Dengan itu terbukalah hijab antara hamba dengan tuhannya.

* Mengenali erti kejayaan sebenar
Puasa mengajar mukmin erti kejayaan sebenar. Bukanlah harta atau kedudukan menjadi kayu pengukur kepada kejayaan tetapi tercapainya matlamat yang telah digariskan oleh Allah adalah kejayaan yang hakiki. Orang yang berpuasa akan memperolehi dua kejayaan, pertama ketika berbuka dan kedua ketika menemui tuhannya.

* Rasa belas dan lemah lembut
Rasulullah s.a.w. mengajar umatnya, apabila seseorang mencaci atau memperli orang berpuasa, maka hendaklah ia berkata " Aku berpuasa!." Seorang mukmin yang hakiki amat berhajat kepada latihan seperti ini, kerana tidak mungkin dakwah dapat disebarkan dengan kekerasan. Bahkan ia memerlukan sikap berlapang dada dan kemampuan menahan diri dari perasaan marah. Permusuhan dan perbalahan tidak sedikitpun mendatangkan keuntungan kepada dakwah, bahkan merugikan masa dan tenaga.

* Memperkukuhkan kesatuan ummah
Orang Islam di seluruh pelosok dunia berpuasa dalam bulan Ramadhan yang sama. Masing-masing merasakan nikmat dan kebaikan bulan Ramadhan dan perasaan ini dikongsi bersama oleh seluruh umat islam tanpa mengira bangsa, keturunan, warna kulit, bahasa dan melampaui batas geografi. Merasai wujudnya kesatuan umat adalah perkara yang paling utama yang perlu ada dalam diri setiap mukmin.

* Merapatkan hubungan dengan alam
Penentuan Ramadhan dan Syawal, membawa umat islam memerhati perjalanan bulan dan bintang. Demikian itu melahirkan rasa keagungan kepada Penciptanya.

* Menjaga masa
Puasa mengajar seorang muslim supaya teliti dengan masa dan jadual hidup. Ketika bulan Ramadhan, seorang muslim perlu teliti dalam menentukan waktu berbuka puasa dan bersahur kerana sedikit kesilapan akan membatalkan puasanya. Disiplin masa seperti ini amat perlu dalam kehidupan seorang mukmin agar setiap perancangan hidupnya berjaya dan tepat pada masa yang ditetapkan.

* Kesihatan tubuh badan
Pakar-pakar perubatan puasa boleh menyembuhkan pelbagai penyakit yang tidak boleh dipulihkan oleh sesetengan ubat-ubatan moden dan tradisi. Terutama penyakit berkaitan masalah perut.

Buat Teman-Teman ... Selamat berpuasa ... ;-)